Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

czwartek, 6 września 2012

Przepiórki w płatkach róży (Como agua para chocolate)

Już jakiś czas temu wspominałam, że mam zamiar napisać recenzję książki i filmu. Ci, którzy znają mnie z okresu liceum wiedzą, że język polski nigdy nie był moją mocną stroną. Poza tym, że prawie zawsze dostawałam o wiele gorsze oceny z wypracowań niż ludzie, którzy danych lektur nie czytali (a przeczytałam praktycznie wszystko), to zupełnie nie umiałam zanalizować żadnego wiersza. Ba! Nawet mówiono mi, że nie dam sobie rady na maturze- ani ustnej, ani pisemnej. Cóż.. Maturę udało mi się zdać i to z całkiem dobrym wynikiem. Niemniej jednak pewne rzeczy zawsze będą sprawiały mi trudność, więc bardzo Was proszę o wyrozumiałość i wybaczenie mi tej zwłoki, ale takie poważniejsze teksty nie mogą być tworzone tak z dnia na dzień ;)



"Przepiórki w płatkach róży" to dzieło Laury Esquivel, meksykańskiej pisarki, które powstało pod koniec lat 80', a w 1992 zostało zekranizowane. W oryginale tytuł "Como agua para chocolate" to dosłownie "jak woda na czekoladę" co najprawdopodobniej oznacza silne pożądanie lub pobudzenie. 

Akcja powieści rozgrywa się na meksykańskim ranczu na początku XX wieku podczas rewolucji. Główna bohaterka, 15-letnia Tita de la Garza, zakochuję się ze wzajemnością w Pedrze Muzquiz, jednak ze względu na rodzinną tradycję miłość ta musi pozostać niespełniona. Tita, jako najmłodsza córka nie może nigdy wyjść za mąż, dlatego że jej  jedynym zadaniem będzie opiekowanie się matką do końca jej życia. Dziewczyna zostaje zmuszona do ukrywania swoich uczuć i podporządkowywaniu się matce. Jedyne momenty, w których Tita jest naprawdę sobą to te spędzone w kuchni podczas przygotowywania potraw. Jak zareaguje Tita, gdy się dowie, że Pedro ma zamiar poślubić jej siostrę? Czy matka Tity pozwoli jej wyrwać się z rodzinnej tradycji? Czy miłość Pedra i Tity ma szansę kiedykolwiek się spełnić? Jaki wpływ będą miały uczucia targające Titą podczas gotowania na smak przygotowywanych przez nią potraw? Tego niestety się ode mnie nie dowiecie.

Książka opowiada nie tylko o historii miłosnej, ale także o tradycjach i obyczajach panujących w tamtych czasach w meksykańskiej rodzinie. Każdy rozdział zaczyna się od przepisu na potrawę wraz ze wszystkimi etapami jej powstawania. Czytając ją ma się wrażenie, że to my jesteśmy w tej kuchni i pomagamy Ticie. To my wbijamy kolejne jajka do masy na tort i wyciskamy sok z róż do tytułowej potrawy. Przyznam się, że mało wiem o kuchni meksykańskiej, dlatego niektóre składniki były dla mnie zupełnie obce. Gdy w filmie pokazano wszystkie potrawy, to naszła mnie jeszcze większa ochota na zgłębienie się w kuchnię meksykańską. To może nie być najłatwiesze, ale zupełnie warte wysiłku.

Ekranizacja powieści jak tak samo ciepła i aromatyczna jak książka. Uroku i autentyczności dodaje fakt, że jest to film meksykański, a głównym językiem jest hiszpański. Prawdę mówiąc, nie znalazłam praktycznie żadnych zmian względem książki, co działa zdecydowanie na plus. Mimo tego że trwa prawie dwie godziny (1h 54), to mija bardzo szybko i pozostawia w sielankowym nastroju. Ja od razu pobiegłam do kuchni przygotować coś ciekawego.

Podsumowując, książka i film są idealnym sposobem na spędzenie wieczoru dla niejednego blogera kulinarnego. Myślę, że wielu z nas chciałoby się naprawdę znaleźć w takiej kuchni, poczuć te zapachy i spróbować tych potraw. Czy ktoś z Was już to czytał? Jeśli tak, to jakie były wasze wrażenia? 




3 komentarze:

  1. Oglądałam i swego czasu film zrobił na mnie ogromne wrażenie!

    życie & podróże
    gotowanie

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry, mam pytanie, czy dysponuje Pani tym filmem? Niestety nigdzie nie można go znaleźć...
    Będę wdzięczna za informację. Pozdrawiam serdecznie,
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam na komputerze, bo nigdzie nie umiałam tego znaleźć w wersji DVD. Jeśli Pani potrafi obsługiwać torrenty to można znaleźć film np na the pirate bay :) https://tpb.pirateparty.org.uk/search/Como.Agua.Para.Chocolate./0/99/0
      Pozdrawiam :)

      Usuń